Week tegen Eenzaamheid bij Hollands Kroonse Doet & Ontmoet - LSBO-Hollands Kroon

Ga naar de inhoud

Pilot spraakassistentie Emma zorgt.

LSBO-Hollands Kroon
2 maart 2021
Om Emma Zorgt op je smart speaker wakker te maken, zeg je Hey Google, praat met Emma Zorgt of Hey Google, open Emma Zorgt. Emma vraagt daarna waar ze je mee kan helpen. Je kunt nu twee dingen doen:
1. Je melden binnen een afgesproken tijdvak (welzijnsmelding)
2. Hulp inroepen


Video: Emma zorgt                                                                  Video: Google speaker

1. Je melden in een tijdvak
Om je te melden kun je bijvoorbeeld antwoorden met:
  • Ik ben oké
  • Ik wil me melden
  • Ik ben goed opgestaan
  • Dit is een goedemorgen melding
  • Ik wil inchecken
  • Alles gaat goed
  • Alles is wel
  • Ik ga naar bed
  • Ik ga slapen

Als je melding binnen een ingesteld tijdvak valt, zegt Emma bijvoorbeeld: “Dank voor het inchecken, mevrouw de Vries”. Je naasten weten nu dat alles in orde is met je. Als je vergeet om je op tijd te melden, stuurt Emma een bericht naar je contactpersonen via e-mail of hij stuur een alarmbericht naar de zorgcentrale.

Hulp inroepen
Als je hulp nodig hebt, kun je Emma antwoorden met bijvoorbeeld de volgende zinnen:
  • Help!
  • Ik heb hulp nodig
  • Ik ben gevallen
  • Ik heb pijn
  • Ik heb een ongelukje gehad
  • Ik kan niet uit bed komen
  • Ik voel me niet zo lekker
  • Ik ben benauwd
  • Ik moet naar de WC
  • Ik wil graag naar buiten
  • Ik wil mijn dochter spreken

In de programmatuur zijn meer dan honderd mogelijke hulpvragen voorgeprogrammeerd. De input hiervoor is gekomen vanuit de ervaringen van de hulpvragen van personenalarmering. Op basis van de hulpvraag, kan de speaker aanvullende vragen stellen, om meer informatie te krijgen.
De verschillende hulpvragen zijn in de programmatuur gekoppeld aan vier categorieën:
  • Acuut
  • ADL
  • Sociaal
  • Veiligheid

Per categorie kan je in de applicatie vastleggen naar wie de melding moet worden toegestuurd. Bijvoorbeeld:
  • Acute hulpvragen worden gelijk doorgezet naar de zorgcentrale
  • Sociale hulpvragen worden doorgezet naar de e-mails van de mantelzorger
  • ADL hulpvragen kunnen worden doorgezet met een SMS naar de zorgmedewerker(s)
  • Een veiligheidsmelding kan worden doorgezet naar de buurt-app.

Als Emma je contactpersonen heeft geïnformeerd, geef ze dit ook door aan de cliënt, bijvoorbeeld: “Mevrouw de Vries, ik heb contact opgenomen met De Zorgcentrale, blijf rustig er komt hulp.” Ook dit antwoord is afhankelijk van de initiële hulpvraag.

Doelgroep
  • - Iedereen die op een laagdrempelige wijze eenvoudig hulp wil kunnen inroepen
  • - Iedereen die op een laagdrempelige wijze (dagelijks) een welzijnscheck wil doen, zodat zijn/haar omgeving weet dat alles oké is

Toegevoegde waarden cliënt
  • - Emma Zorgt is 24/7 beschikbaar
  • - Emma Zorgt zorgt voor regelmatige contactmomenten en dat geeft een veilig en gerust gevoel
  • - Met Emma kan je eenvoudig met je stem hulp inschakelen als dit nodig mocht zijn
  • - Met Emma Zorgt kun je langer veilig en zelfstandig thuis wonen

Waarom is de Google Speaker leuk voor ouderen
Een smart speaker werkt erg eenvoudig met spraak. Als een apparaat eenmaal is geïnstalleerd, dan hoef je er alleen nog maar tegen te praten. Geen gedoe met kleine schermpjes of knopjes. Ouderen hoeven geen knopjes in te drukken of voor hen ingewikkelde touchscreens gebruiken.
Een bijkomend voordeel is dat een slimme speaker tegen eenzaamheid kan werken. Zo kunnen ouderen tegen het product praten en ook een antwoord ontvangen. Doordat er een stem klinkt in de huiskamer én omdat je tegen iets kunt praten, voelen ouderen zich minder eenzaam.

Kosten pilot
Deelname aan de pilot is kosteloos en start in het 1e kwartaal van 2020 en heeft een looptijd van 3 maanden (na startdatum). Tijdens de pilot krijgt de cliënten van ons de beschikking over een Google smart speaker. De installatie van de Google Speaker kan door de cliënt/mantelzorger zelf worden gedaan, maar kan ook door ons worden uitgevoerd. Na de pilot mag de cliënt de Google Speaker houden

Voorwaarden voor aansluiting
  • Aanwezigheid van internet bij de cliënt thuis
  • Interesse hebben in nieuwe technologie

Bookmark and Share

Bankrelatie: NL18 RABO 0330 7971 82

Ingeschreven bij de KvK : 7180 6539
Terug naar de inhoud